Alla inlägg under september 2013

Av Malin Berglund - 30 september 2013 00:14

Efter en vecka med redovisning av pallen, föreläsning av industrialismen, data och skiss teknik va det skönt med en lugn helg. I lördags va jag på loppis med Anna å Johanna från min klass utanför Stockholm å fyndade massor av saker för 280 kr. Helt sjukt billigt allting va. Och idag har jag storstädat, handlat, skissat på min sitt möbel och avslutade med ett bad nu på kvällen. I morgon ha vi vår första personliga handledning med lärare då vi ska diskutera vår design och kolla skisserna på sittmöbeln/ pallen vi tänkt bygga i verkstaden då vi nu äntligen tagit körkort på alla maskinerna. Har inte bestämt mig för designen än men vi få se va de säger i morgon. I veckan kommer de bli mycket i skolan med pall projekt 2 och dessutom ska jag och en annan tjej vara med i en design tävling som går ut på att designa framtidens mäss monter.Kul!!!:)Gubben kommer till veckan å hälsar på och på fredag ska jag gå på macklemore konserten. Här kommer lite bilder på min handgjorda pall och verkstaden. Puss

Av Malin Berglund - 17 september 2013 20:47

Hoho!!!
Efter några jobbiga dagar med dunder förkylning och som ännu inte är hundra bra va det bara att bita ihop och sätta igång med pallen i verkstaden. Uppgiften är att efterlikna och bygga en pall som är så lik orginalet som möjligt. Jag har valt att bygga min pall i ek trä men har insett hur sjukt tungt det är att jobba i då det är ett hårt träslag och allt ska göras för hand och inte med maskiner. Har idag stått från 9-18 och sågat och hackat ut formen och de känns i armarna nu kan ja lova. Phuuu!!!På tisdag ska pallen vara klar och redovisas och de kommer därför bli några sena dagar i skolan i veckan. Hoppas bara jag bli riktigt pigg snart så orken kommer tillbaka och allting blir då också så mycket roligare. Här kommer bilder från dagen i verkstaden. Puss

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av Malin Berglund - 15 september 2013 00:21

Min första helg hemma i övik på 3 veckor känns underbart. Idag har jag, Robin och Wilson varit på dagsutflykt med båten. Vädret va underbart å vattnet i havet fortfarande badvänligt. Vi åkte ut till Björn viken och grillade fläsk filé på stranden och dukade mys middag i båten. Grillade bananer med choklad i till efterrätt. Kändes underbart att få känna sand mellan tårna en sista gång innan vintern kommer till oss. Jag får sådan ångest då vintern snart är här och de är ett år kvar till nästs sommar. Jag vill ha sommar jämt.!!!Tur att tiden går fortare då man ha kul i allafall. Å de kommer jag ha på skolan;)Nu är det film mys och i morgon lite fix här hemma. Ha en bra helg. Bjuder på lite bilder från i dag. Puss

Av Malin Berglund - 11 september 2013 20:21

[Bild]

Otroligt vacker park med så många olika träd.

Av Malin Berglund - 9 september 2013 23:45

Av Malin Berglund - 9 september 2013 22:03

Budapest resa med Elin Strömgren.

Av Malin Berglund - 9 september 2013 21:58

Har fångat ögonblick i bilder. Titta å inspireras!

Av Malin Berglund - 9 september 2013 20:14

Idag hade vi till uppgift att presentera något av våra intressen inom design genom en bok. Jag valde att prata om ljus och färg som jag tycker är väldigt intressant. Inte bara i visuellt syfte utan också hur vi upplever det och hur det påverkar oss olika individer emotionellt. Hur vi trivs eller mår kan ha sin betydelse i ljus å färgsättning. Att ha kunskap om detta kan vi skapa miljöer för olika syften och behov och på så sätt få ett bra resultat både visuellt , emotionellt och funktionellt. Vi ser färger olika beroende på många faktorer bla; tidigare upplevelser, ålder och sjukdomar mm.Vissa kan uppleva ett rum tryggt å lungt medan en annan person känner tvärtom. Ljuset påverkar alltid upplevelsen av färgen. Det som jag tycker är så otroligt spännande är att man kan förändra rumsgestaltningen enbart med ljus, färg och mönster för att framkalla olika illutioner. Detta är jätte viktigt att tänka på när vi planerat hem, dagis, arbetsplatser, offentliga miljöer mm. Vem är användaren och vilken känsla och aktivitet ska vara i rummet. ? Hur ser rummet ut, vilken yta ska färgsättas och hur leker ljuset i rummet. ? Allt har betydelse för ett lyckat resultat. Det är svårt men viktigt!
Alla hade massa intressanta böcker och intressen som inspirerade. Allt från material, annorlunda boenden, förväntad design till hållbarhet. Så himla intressant. Jag ser verkligen fram emot dessa år. I morgon börjar vi med vårt första block "pallprojekt" Så sjukt spännande. Puss puss

Boken jag presenterade rekommenderar jag att läsa.

Presentation


Design, färg och formgivning är mitt stora intresse. Följ min kreativa resa på Beckmans där jag läser Form och låt dig inspiras av mina ideer, projekt och pyssel i alla dess former.Välkommen!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Skapa flashcards